add

Wednesday, January 4, 2012

Makanan Berkhasiat Untuk Bayi/Kanak-Kanak: Millet

Millet

Assalamualaikum wrt.

Sebagai seorang ibu yang bukan suri rumah sepanjang masa, saya memang kesuntukkan masa untuk menyediakan makanan Iman. Namun, sejak kebelakangan ni, sejak join group ni kat FB: Homemade Solid Food For Your Baby: saya sedar, sebagai seorang ibu, saya perlu menyediakan makanan yang berkhasiat. You are what you eat!.

Sebagai permulaan untuk memperkenalkan pada Iman makanan yang berkhasiat, saya pilih millet. Millet merupakan sejenis bijirin. Kalau dalam bahasa Melayu ia dipanggil sekoi. Ia boleh diperkenalkan pada bayi seawal umur 6 bulan. Ha, Iman dah setahun baru dapat makan millet sebab saya baru tahu khasiatnya. Millet dikatakan mempunyai protien yang tinggi. Ha, kalau tak caye cuba tengok table di bawah. Protien di dalam millet adalah lebih tinggi daripada beras!!..
So, ape lagi, moh kita cuba masak millet untuk anak kesayangan kita.


Jenis hasil tuaian

Protein(g)

Fiber(g)

Mineral(g)

Zat Besi (mg)

Kalsium(mg)

Pearl millet

10.6

1.3

2.3

16.9

38

Finger millet

7.3

3.6

2.7

3.9

344

Foxtail millet

12.3

8

3.3

2.8

31

Beras

6.8

0.2

0.6

0.7

10

Gandum

11.8

1.2

1.5

5.3

41


rujukan: pipaltree.org

nanti saya akan kongsi resepi millet pula yer. tunggu.

-ibu iman-

No comments:

Post a Comment

add